A cukorrépa fontos ipari növény, elsősorban cukrot állítanak elő belőle. A hazai cukoripar kibontakozása a 19. század első harmadára esett. Az első cukorgyárat 1831-ben a Pozsony megyei Nagyfödémesen állították fel. A cukorrépa művelésének elterjesztése Tessedik Sámuel érdeme. A 19. század második felében 22 nagyobb teljesítményű cukorgyár működött az ország különböző területén. A cukoripar rohamos fellendülését 1888-ban a cukoradóról szóló törvény indította el, amely számos állami kedvezményt biztosított a cukorgyárak számára. A törvény bevezetését követő néhány év leforgása alatt a cukorrépa vetésterülete megkétszereződött. (Forrás: http://mek.niif.hu/) 1948-ban újabb mérföldkő volt a cukorgyártás történetében. Az 1948. évi XXV. évi törvényben 11 cukorgyár állami tulajdonba vétele szerepelt, 1989-ig pedig összesen 12 cukorgyár működött. A kilencvenes években a privatizáció során a gyárak jelentős része megszűnt, 2007-ben már három működött, 2010-re pedig már csak egy.
Derecskén nagyon sok cukorrépát termeltek. A cukorrépa betakarítása szeptemberben kezdődött. Mikor a cukorrépát géppel kiszedték a földből, meg kellett tisztítani, le kellett vágni a leveleit, mert csak úgy vitték el teherautókkal a vasútállomásra. Aztán innen szállították el vasúti vagonokba a cukorgyárba. A Hajdú-Bihari Napló régi számait lapozgatva találtam rá a derecskei vasútállomáson történő munkálatokról és a cukorrépa szállítás körülményeiről szóló cikkekre. Még én is jól emlékszem a vasútállomáson lévő cukorrépa hegyekre. Ez az úgynevezett prizma, így hívják a szépen kialakított cukorrépa halmokat.
„A Hatvani Cukorgyár a derecskei vasútállomásom már 59 vagon cukorrépát vett át. A környék termelőszövetkezetei a mostani napokban 10—12 vagon répát szállítanak az átvevőhelyre, s ezt nyomban továbbítja is a vasút.”
Hajdú-Bihari Napló 1963.09.05.
„A derecskei vasútállomáson cukorrépahegyek tornyosulnak. Ide szállítják a termést a derecskei Új Élet, Bocskai és Petőfi, valamint a tépei Aranykalász termelőszövetkezetek. Jól fizet az idén a cukorrépa a közös gazdaságokban.”
Hajdú-Bihari Napló 1965.10.02.
„Derecskén, a vasútállomás szomszédságában — pedig már éjfél is elmúlt — szintén serény munka tárult elénk. Hatalmas forgódarus kocsi rakta a cukorrépát a vagonokba. Szabó István darukezelő hat vagont rakott meg darujával pár óra leforgása alatt. S ha itt végeznek, akkor mennek tovább Berettyóújfaluba. Ott is lesz munkájuk: néhány vasúti vagont meg kell rakni répával.”
Hajdú-Bihari Napló 1965.10.03.
„A derecskei vasútállomáson augusztus 24-e óta gyűlik a cukorrépa. A tépei Aranykalász és a derecskei Petőfi termelőszövetkezet már mintegy 40—50 vagonnyi répát szállított be. A derecskei állomásról a Hatvani Cukorgyárba továbbítják a termést, ahol már meg is kezdődött a cukorgyártási szezon.”
Hajdú-Bihari Napló 1966.09.03.
Az elmúlt 25 évben 82 százalékkal csökkent a megtermelt cukorrépa mennyisége. Manapság kevés cukorrépát termesztenek Magyarországon, de régen ez nem így volt. Sok cukorgyárral rendelkeztünk, amiket el kellett látni cukorrépával. Jelenleg a kaposvári gyár az egyetlen Magyarországon. Derecskéről is mára teljesen eltűnt a nagy hagyománnyal rendelkező cukorrépa termesztés.
P. Kiss Piroska